همین الان با ما تماس بگیرید!

لنز

آشنایی با قسمت های مختلف لنز

برای کسایی که تا به حال عکاسی نکردن و نمی دونن که  یه لنز چه قسمت هایی داره و می خوان شروع کنن به عکاسی این مقاله به دردشون می خوره . خوب ما برای نشون دادن این قسمت ها از لنز  24-70 میلمتر استفاده کردیم ، ما این لنز رو به هشت قسمت مختلف تقسیم کردیم که هر کدوم رو بهتون معرفی می کنیم و توضیحات مختصری دربارش بهتون میگیم.

آشنایی با قسمت های مختلف لنز

۱ – فاصله کانونی

فاصله کانونی چیست؟ بسیاری از عکاسان تازه‌کار این سؤال را می پرسند: فاصله کانونی همان طول لنز است؟ اما مطالبِ بسیاری در رابطه با درک فاصله کانونی وجود دارد و تنها محدود به بازه ای از اعداد نمی شود. فاصله‌ی کانونی شاید موضوعی اصلی باشد که در کیفیت عکس ها تاثیر می گذارد. موضوعی که هم در زمینه‌ ی میدان دید تاثیر گذار است و هم اینکه مشخص می کند که اشیا در فاصل های متفاوت چگونه به نظر برسند.

فاصله‌‌ های کانونی به سه بخش اصلی تقسیم می شوند :‌

  • فاصله های کانونی عریض که در دوربین های فول فریم بین ۱۶ میلی متر تا ۴۰ میلی متر هستند و در دوربین های کراپ سنسور بین ۱۰ میلی متر تا ۲۸ میلی متر خواهند بود. هر چیزی که عریض تر از این مقادیر باشد، لنز چشم ماهی یا Fisheye نام خواهد گرفت.
  • فاصله‌ی های کانونی نرمال در دوربین های فول فریم حدود ۵۰ میلی متر و در دوربین های کراپ سنسور ۳۵ میلی متر هستند. به طور کلی دامنه‌ی فاصله‌ی کانونی نرمال در دوربین های فول فریم بین ۴۰ میلی متر تا ۶۵ میلی متر و در دوربین های کراپ سنور بین ۲۸ تا ۴۵ میلی متر است.
  • فاصله های کانونی بلند هر فاصله‌ای بیش از ۷۰ میلی متر در دوربین های فول فریم خواهند بود. این در حالیست که مقدار یاد شده در دوربین های کراپ سنسور بیش از ۵۰ میلی متر هستند. بلند ترین لنز هایی که می توانید در بازار خریداری کنید احتمالا تا ۱۰۰۰ میلی متر باشند، اما لنز های عجیب و غریب و طولانی تری نیز وجود دارند.
آشنایی با قسمت های مختلف لنز

۲ – حلقه فوکوس

تعریف فوکوس کردن :

Focus به معنی تمرکز و مرکزیت دادن می باشد.

تعریف فوکوس در عکاسی :

رسیدن به حداکثر وضوح است یا به عبارت دیگر تنظیم فاصله کانونی عدسی لنز دوربین بر اساس فاصله جسم تا دوربین برای داشتن یک تصویر واضح . وقتی درون منظره یاب دوربین نگاه می کنید تا کادربندی صورت دهید با یک سری نقاط مواجه می شوید که به آن ها نقاط نورسنجی و نقاط فوکوس گفته می شود. از آنجا که این نقاط هر دو نوع کاربری را دارند به هر دو نام معروفند. یعنی از این نقاط هم برای نورسنجی و هم برای فوکوس استفاده می شود.

در عکاسی ما دو حالت فوکوس داریم فوکوس دستی MF  یا  ManualFocus و فوکوس اتوماتیک AF  یا  AutoFocus که زمانی که از حلقه فوکوس استفاده می کنیم یعنی از حالت فوکوس دستی استفاده می کنیم ( که دراین قسمت به فوکوس دستی می پردازیم ).

توضیحاتی درباره فوکوس دستی MF  یا ManualFocus

انتخاب سیستم فوکوس دستی باعث غیر فعال شدن سیستم فوکوس اتوماتیک دوربین می شود و به شما این امکان را می دهد که فوکوس رابه صورت دستی تنظیم نمائید . از فوکوس دستی برای عکسبرداری ماکرو / محیط های کم نور و … ( در ادامه توضیح می دهیم ) استفاده می شود .

اگر می‌خواهید تسلط بیشتری روی تصاویر ثبت شده با دوربین‌های DSLR خود داشته باشید، پیشنهاد عکاسان حرفه‌ای این است که از قابلیت فوکوس دستی به جای فوکوس خودکار استفاده کنید. با اینکه دوربین‌های جدید فناوری اتو فوکوس یا همان فوکوس خودکار را دارند و عملکرد خوبشان مزید بر علت شده است ولی باید بدانید اگر بتوانید با فوکوس دستی کار کنید بهترین نتایج را در تصویر نهایی خواهید دید.

آشنایی با قسمت های مختلف لنز

نکته :

محدوده ای که تقریباً موضوعات از یک وضوح برخوردار هستند را ( محدوده Focus )  می گویند و سایر نقاط که به شکل محو و مات هستند را ( Flow فـلو ) می نامند.

آشنایی با قسمت های مختلف لنز

۳ – سوئیچ اتوماتیک/دستی ( AF و MF )

با این سوئیچ هر زمانی که احساس کردید نیاز دارید که حالت یا مود فوکوس خود را از حالت دستی به اتوماتیک تغییر دهید.

آشنایی با قسمت های مختلف لنز

۴ – مقیاس فاصله

این قسمت از لنز زمانی که حلقه فوکوس را تکان دهید ( بپیچانید ) تغییر می کند. برای استفاده از مقیاس فاصله شما باید حتما سوئیچ اتوماتیک/دستی ( AF و MF ) را بر روی MF قرار دهید . مقیاس عمق میدان در هر دو طرف علامت شاخص تمرکز ( فوکوس ) قرار دارد. محدوده فاصله ای که توسط دو عدد نشان می دهند دیافراگم تنظیم شده بر روی لنز محسوب می شود عمق میدان است

دیافراگم

دیافراگم نشان‌ دهنده میزان بازشدگی دهانه‌ ای در قسمت پشتی لنز است که به همان میزان اجازه ورود نور را می‌دهد. این بازشدگی به‌وسیله استاپ (f-stop) اندازه‌گیری شده و در مشخصات یک لنز فرضا f/2.8 نمایش داده می‌شود. شماره‌ های F دارای نظم و ترتیب خاصی هستند به‌ گونه‌ ای که هر چه عدد اف کوچکتر باشد ، دیافراگم عریض‌تر بوده و اجازه می‌دهد تا نور بیشتری وارد شود.

شما می‌توانید از یک ابزار مانند DOF simulator استفاده کنید تا تاثیر استاپ‌های مختلف دیافراگم را بر روی عمق میدان در فواصل کانونی متفاوت مشاهده نمایید.

آشنایی با قسمت های مختلف لنز

۵ – فاصله کانونی انتخاب شده است

در عکاسی لنزهایی با فاصله کانونی متفاوتی وجود دارد ، انتخاب یک مورد درست برای عکسی که شما قصد دارید بگیرید از اهمیت زیادی برخوردار است. برای مثال اگر می‌خواهید یک عکس با دورنما بگیرید احتمالا به یک لنز زاویه پهن نیاز خواهید داشت. در صورتی که قصد دارید برای عکاسی ورزشی لنز تهیه کنید باید به سراغ لنز تله‌ فوتو بروید تا به موضوع نزدیک‌ تر باشید. لنز های نرمال نیز برای عکس‌ های عادی و پرتره مناسب هستند.

۶ – حلقه زوم

این حلقه به شما اجازه می دهد تا بر روی سوژه مورد نظر خود زوم ( بزرگنمایی ) لازم را انجام دهید. استفاده از لنز های زوم DSLR امکان تجربه تغییرات پرسپکتیو را هنگام تغییر فاصله کانونی فراهم می‌ سازد . این‌ ها تأثیراتی هستند که برای تجربه کردن در لنز های پرایم باید وضعیت فیزیکی خود را تغییر بدهید یا این که به سادگی تصویر گرفته شده را به صورت نرم‌ افزاری کراپ کنید تا بزرگ‌ تر شود . اگر شی‌ء پیش‌ زمینه را تقریباً در همان بخشی از فریم قرار دهید ، می‌بینید که استفاده از زوایای عریض‌ تر باعث می‌شود که پس‌ زمینه عقب‌ تر برود و در هنگام زوم کردن تصویر در هم می‌پیچد و پیش‌ زمینه به سمت جلو تر حرکت می‌کند.

۷ – تثبیت کننده تصویر

هنگامی‌ که از تثبیت‌ کننده تصویر در عکاسی صحبت می‌کنیم ، منظور ما همان لرزش گیر اپتیکال (optical Image stabilization) است که در بیشتر لنز های رده‌ بالا وجود دارد . کمپانی کانن این ویژگی را تثبیت‌کننده تصویر (Image Stabilization) و کمپانی نیکون آن را کاهش لرزش (Vibration Reduction) می‌ نامند.

برای استفاده از این امکان باید سوئیچ ( کلید ) استبلایزر را روی ON  بگذارید.

آشنایی با قسمت های مختلف لنز

۸ – حداکثر دیافراگم

فرض کنیم یک لنز mm 18-55 با مشخصه‌ی دیافراگم f/3.5-5.6  داریم . این نشان می‌دهد که ماکسیمم دیافراگم از f/3.5 در فاصله‌ی کانونی ۱۸ میلیمتر تا f/5.6 در فاصله‌ ی کانونی ۵۵ میلیمتر متغیر است . زوم این لنز دیافراگم متغیری دارد .

چگونه از مشخصات یک لنز زوم DSLR سر در بیاوریم؟

لنز های زوم توسط برند های مختلفی تولید می‌ شوند و به همین جهت غالبا بر اساس مشخصات‌ شان شناخته می‌ شوند. گاهی اوقات نام یک لنز به‌ صورت خلاصه مانند ۱۸–۵۵mm f3.5-5.6 باشد اما برخی از آن‌ها نیز با نامی کاملا مفصل مانند  Fujifilm 55-200mm f/3.5–۴٫۸ R LM OIS XF Fujinon Lens به بازار عرضه می‌ شوند!

این نام بلند و طولانی تقریبا هر آن‌ چه که باید در مورد این لنز بدانید را به شما ارائه می‌دهد ، البته به شرطی که بدانید معنای این اعداد و عبارت‌ ها چیست.

اما به‌ طور کل چیز هایی که معمولا در نام یک لنز می‌ توان دید شامل موارد زیر می‌شود :

  • تولیدکننده (مثلا نیکون) : نشان می‌دهد که آیا این لنز کیت خود دوربین است یا یک لنز مجزا .
  • فاصله کانونی (مثلا ۵۵-۱۸) : حداکثر و حداقل فاصله کانونی که به‌ صورت میلی‌ متر بیان می‌ شود.
  • دیافراگم (مثلا F/2.8-4) : بیشترین اندازه دهانه دیافراگم در حداکثر میزان بزرگنمایی
  • سری (مثلا L یا XF) : این‌ که محصول از کدام سری باشد می‌ تواند نشان‌ دهنده حرفه‌ ای یا مبتدی بودن آن باشد.
  • ویژگی‌ها (مثلا OIS یا WR) : سایر ویژگی‌ های یک لنز مانند لرزشگیر تصویر ، ضد آب بودن ، پوشش لنز و طراحی شیشه
  • سازگاری (مثلا برای DX) : نشان می‌ دهد که این لنز برای چه مانت و دوربینی (مثلا کانن یا نیکون) مناسب است.
آشنایی با قسمت های مختلف لنز

ویژگی‌های دیگر

آب‌ بندی یکی از ویژگی‌ های مهم و اگر جز آن دسته عکاسان طبیعت هستید ، حیاتی محسوب شده و بهتر است همین ابتدا با پرداخت هزینه‌ ای اندک از خسارتی بزرگ جلوگیری کنید . این ویژگی با ضد آب بودن تفاوت داشته و لنز شما را در برابر خیسی ، گرد و غبار و رطوبت هوا محافظت می‌ کند.

لرزشگیر اپتیکال یکی دیگر از ویژگی‌ های مهم است که در لنز های زوم اهمیت آن دو چندان می‌ شود. برخی دوربین‌ ها این قابلیت را به‌صورت پیش‌ فرض در بدنه خود دارند و بنابراین لازم نیست لنزی با این خصوصیت تهیه کنید . قابلیت لرزشگیر تصویر یا تثبیت‌کننده تصویر در نام‌ های مختلف توسط تولید کنندگان ارائه می‌ شود .

  • IS) Canon)
  • VR) Nikon)
  • OIS) Fuji, Panasonic)
  • OSS) Sony)

سایر ویژگی‌ ها معمولا در محصولات تولیدکنندگان ، متفاوت بوده و غالبا شامل جزییات فنی می‌شوند که برای یک خریدار لنز چندان جذابیت نخواهند داشت . برای مثال شما ممکن است ویژگی USM را در لیست ویژگی‌ های یک لنز ساخت کانن مشاهده کنید . این قابلیت اشاره به موتور اولتراسونیک دارد که عمل فوکوس خودکار را انجام می‌ دهد .

یکی دیگر از چیز هایی که در لیست ویژگی‌ های یک لنز ممکن است ببینید المان‌ ها یا گروه‌ هایی هستند که درون لنز استفاده شده است . این اطلاعات ، فنی و پیچیده بوده و معمولا نشان‌ دهنده بهتر بودن یک لنز هستند ، هرچند که این قانونی ثابت و فراگیر در میان‌ شان وجود ندارد .

نقل از سایت دوربین استور